Pas på – hold særligt øje med gæster på stierne

Sikkerheden over for forbipasserende gående, løbende og cyklende gæster på Roskilde Golf Klubs bane bliver nu forhøjet, efter der har været et grimt uheld på hul 11, hvor en kvinde i 20’erne er blevet ramt af en golfbold med høj hastighed.

Alle medlemmer opfordres kraftigt til at holde fokus på, om der kommer forbipasserende, der kan risikere at blive ramt.

”Greenkeeperne har nu sat ekstra tydelige skilte op, så de forbipasserende bliver gjort opmærksomme på at se sig for, men jeg bliver også nødt til at sige, at vi som golfspillere har et ekstraordinært ansvar for at holde øje og passe på. Golfklubben er et offentligt område, hvor der passerer både gående, løbende og cyklende, der ikke på samme måde som golfspillere forstår spillet og ved, hvor man skal passe ekstra på. Vi kan heller ikke forvente, at almindeligt forbipasserende ved, hvad det betyder, når vi råber ”fore”,” siger daglig leder, Anders Schnack, der i forløbet har haft kontakt både med kvinden, der blev ramt, spillerne der var i ”bolden”, der ramte – og efterfølgende også med kommunen.

Input til forbedringer

”Heldigvis har kvinden det efter omstændighederne det nogenlunde nu, men hun er stadig øm, selv om det er flere uger siden, uheldet skete. Bolden ramte hende i fuld fart på kindbenet ved næsen, så den brækkede. Det har gjort pokkers ondt, det har blødt og i dagene efter var hun blå og gul over det hele. Det har været en forfærdelig oplevelse for hende, så chefgreenkeeper Nick Bosholdt og jeg har selvfølgelig beklaget meget på klubbens vegne. Vi har holdt et møde med hende, hvor vi også har bedt hende om at komme med input til bedre sikkerhed for forbipasserende,” siger Anders Schnack.

Selve uheldet skete på stien, der passerer forbi hul 10 og hul 11. Kvinden kom joggende oppe fra klubhuset sammen med sin kæreste, der kørte på cykel. En af spillerne i en 4-bold på hul 11 slog sin bold op mod green og ramte så kvinden, da hun var cirka midt på stien.

”Det er selvfølgelig heller ikke sjovt for den, der slog bolden. I dette tilfælde var det en greenfeespiller, men det kunne lige så godt have været en af vores egne medlemmer. Under alle omstændigheder er vi nødt til at gøre noget – og derfor har vi lavet en plan både på kort og lang sigt.”

Skilte, der advarer

Det første, der er sket, er opsætning af tydelige skilte, der advarer de forbipasserende. Det næste er dette skriv, der skal gøre medlemmerne opmærksomme på, at det i høj grad er vores ansvar at holde øje med forbipasserende.

Endelig holder Anders Schnack og Nick Bosholdt et møde med kommunen i håb om at få lov til at beskære nogle træer og buske, så udsynet bliver endnu bedre.

På længere sigt arbejder baneudvalget i samarbejde med Dansk Golf Union på en løsning, der kan betyde omlægning af hul 10 og 11, så sikkerheden bliver forbedret.

På billederne er det greenkeeperne Martin og Josefine, der sætter skiltene op – og tre af formiddagsgolferne er fotograferet med et af skiltene i hånden. Det er Jørgen Oredson, Ole Bjørn Jørgensen og Per Viksøe.