Andreas lever et skrabet prof-liv, men drømmer højt

Der kom næring til drømmen, da Roskilde Golf Klubs professionelle spiller, Andreas Hillersborg Sørensen, under meget svære betingelser i september blev nr. 2 ved Great Northern Challenge i Kerteminde. Hans bedste resultat som professionel. Det resultat faldt på et tørt sted, for Andreas har ikke helt levet op til sine egne forventninger og forhåbninger til 2021.

Aktuelt ligger han nr. 20 på ”Road to Europe” ranglisten og med to turneringer tilbage – en i Malmø og en i Ledreborg – så skal man være optimist for at tro på så gode resultater her til sidst, at han kommer op i top 10 eller top 15, som det nok kræves for at komme på Challenge Touren i næste sæson.

Men sker det ikke, så lever drømmen stadig. Andreas startede som professionel i januar 2020 – lige inden verden lukkede på grund af corona, så det har været en hård start. I to år er tour-skolen og dermed muligheden for at kvalificere sig til challenge-touren blevet aflyst. Det samme blev en masse turneringer og dermed både indtjening og turneringserfaring.

Økonomiske prioriteringer og sponsorer

Derfor lægger Andreas da heller ikke skjul på, at han lever med en ret skrabet økonomi. Det løber kun lige akkurat rundt – og det takket være hans gode sponsorer, Elindco, Stark og investeringsselskabet Advice Capital.

”Nu vil jeg bruge vinterpausen på træning af teknik og fysik – jeg supplerer gerne med et arbejde, og når sæsonen starter med turneringer igen, så håber jeg at finde et par sponsorer mere, så jeg kan være endnu bedre forberedt til turneringerne. Jeg er jo hele tiden nødt til at prioritere, hvor jeg bruger pengene i forhold til golftræning, fysisk og mental træning,” fortæller Andreas og supplerer:

”Så er der nogen, der kunne være interesseret i at sponsere mig fremover, så tag endelig kontakt.”

Vild afslutning på Greath Northern

I forhold til det mentale nåede han næsten ikke at blive nervøs, inden han på Greath Northern banen i Kerteminde stod midt i en nervepirrende afslutning, der endte med et super-resultat, men godt kunne have endt endnu vildere, med en 1. plads. Peter Launer Bæk fra Odense var pænt foran hele finaledagen, så selv om Andreas var med i førerbolden, så holdt han egentlig ikke så meget øje med stillingen.

”Jeg prøvede bare at koncentrere mig om mit eget spil, Peter var jo så meget foran. Det var meget svære forhold med regnvejr og blæst, og jeg spillede ikke så godt, som jeg følte, jeg kunne og burde. Så efter 12 huller tænkte jeg faktisk, at det ikke længere var muligt at vinde og holdt op med at tælle score for de andre og holde øje med stillingen. Men alligevel lykkedes det at få boldene i hul og pludselig på hul 17, hvor jeg lavede en birdie og Peter slog i vandet og endte med en tripple bogier, altså en 6’er på et par 3 hul, så fik jeg at vide, at Peter kun var et slag foran. Jeg vidste bare ikke, at det var mig, der lå nummer to. Det fandt jeg ud af, efter jeg havde slået mit drive ud på hul 18. Desværre røg bolden i en fairway-bunker, der gjorde det umuligt for mig at komme på green i næste slag, da pindplaceringen var meget svær. Alligevel havde jeg et langt put for omspil, men bolden trillede lige forbi hullet og så blev jeg nummer to,” fortæller Andreas.

Styr på øverste etage

Netop det mentale spiller en rigtig stor rolle.

”Du spiller jo aldrig perfekt på alle 54 huller, så du skal være i stand til at håndtere, hvis der er ting, der går dig imod. Det kan være dårlige slag, men det kan også bare være små ting, der er uheldige og som du ikke har nogen indflydelse på. Sådan er golf jo også. I Kerteminde følte jeg selv, jeg kunne have spillet bedre, men alligevel leverede jeg mit bedste resultat. Andre gange spiller jeg bedre, men bliver så ramt af nogle fejl på de forkerte steder, der koster dyrt.

”Golf er jo sådan indrettet, at du har lang tid mellem slagene til at gå og tænke og ærgre dig, hvis du ikke er tilfreds. Det er derfor det er vigtigt, at du har styr på ”øverste etage” – altså hvad der foregår inde i hovedet. Det arbejder jeg på, så godt jeg kan – og derfor har jeg også tilknyttet en mental træner.”

Andreas spiller i Malmø onsdag til fredag i denne uge – og så spiller han sæsonens sidste turnering i Ledreborg den 20.-22. oktober.

Andreas har hele sæsonen spillet på Roskilde Golf Klubs 1. divisionshold, som var meget tæt på at rykke op.

Han er desuden en del af Dansk Golf Unions proteam mandskab og bliver trænet af landstræner Thomas Kiel Larsson.

Herunder kan du se stillingen pr. 11. oktober i “Race to Europe” – Andreas ligger som nr. 20.