Skoleelever hjalp med at skabe nyt liv til fisk på hul 11

Der blev skabt nyt liv for naturen og fiskene ved Roskilde Golf Klubs baner.

Onsdag, den 22. september 2021 mødtes formanden for Roskilde og Omegns Lystfiskerklub – ROLK, Uffe Clemmensen sammen med 8. A fra Sct. Jørgens Skole ude på golfbanen.

Chefgreenkeeper Nick Bosholdt havde spurgt ROLK, om de kunne hjælpe med at udlægge gyde/skjulesten i et lille nyt å-stræk på golfbanen. Roskilde Kommune ville gerne have, at å-løbet blev restaureret, selv om det har en funktion ved overløb.

23 elever indtog golfbanen med højt humør, der blev udleveret handsker og skovle. Uffe Clemmensen, fortalte om hvorfor man udlagde gyde/skjulesten og hvilken stor betydning det har for naturen og biodiversitet. Hvis der kommer fisk op fra Geddebækrenden, vil de have optimale forhold at gyde i.

Efter 1½ times hårdt arbejde, var det ” golde” vandløb forvandlet på smukkeste vis. 8. A fik en spændende og lærerig formiddag og golfspillerne får i fremtiden noget smukt at se på. Vi venter nu på efterårets regnskyl, så der dannes vegetation på brinkerne. ROLK og 8. A takker Roskilde Golf Klub for et spændende samarbejde.

Uffe Clemmensen/ROLK