Birdie er klar til sæson 2021 med to kokke og reserver

Med et nyt køkken og nu genåbning af Danmark så er Restaurant Birdie klar til en aktiv 2021-sæson. Den planlægning har stået på længe, så da de politiske partier torsdag den 15. april forhandlede om yderligere genåbning, så var spændingen naturligvis stor, så stor, at forpagter Peter Lassen holdt sig vågen, indtil resultaterne af forhandlingerne blev offentliggjort midt om natten.

Nu skal der de kommende dage arbejdes på at gøre helt klar til åbning den 21. april.

Meget af planlægningen har dog været på plads længe. Peter og hans personale har brugt vinteren på at tilrettelægge menuen for sommeren, sikre arbejdsgange for produktion af maden, planlægge og indrette det nye køkken og ansætte personale.

Som tidligere nævnt blev Peter Lassen i efteråret bedt om også at stå for restauranten i Hedeland Golfklub, og det kan han så nu via en daglig leder i Hedeland og personale begge steder. Både i Hedeland og i Roskilde er der ansat en ekstra kok, og i den fælles aftale mellem klubberne og Peter fremgår det også, at Peter først og fremmest er til stede her i klubben.

Her i Roskilde hedder den nye kok Ben Jensen. Han starter mandag den 19. april og kommer til at stå i køkkenet sammen med vores nuværende kok, Lene Svendsby.  Og hertil kommer så Peter selv, som nu får bedre tid til planlægning og kontakt med medlemmer og øvrige gæster. Hurtigst muligt starter også Michael Woo, kaldet “Mike”.

Det har ikke været hensigten ved ansættelserne, men temaet for personalet er af uransagelige årsager blevet meget internationalt. Udover en lille håndfuld “lokale”, så er der i Roskilde og Hedeland medarbejdere fra Norge, Holland, USA, Polen, Bosnien, Tyrkiet, Syrien og Cuba.

“Som udgangspunkt har vi opdelt personalet i, hvem der er i Hedeland og hvem der er i Roskilde, men opstår der særlig travlhed det ene eller andet sted, så kan vi hjælpe hinanden. Det er en stor fordel,” fortæller Peter.

“Først og fremmest kan jeg glæde mig over, at vi klarer os igennem en krise, hvor mange andre i branchen desværre må dreje nøglen om. Jeg glæder mig over et helt fantastisk nyt køkken, hvor der er blevet ordnet fra A til Z. En absolut helt fantastisk ny arbejdsplads, hvor fortidens lappeløsninger er erstattet med nye og gode rammer.

Jeg glæder mig over, at både have de gode medarbejdere fra sidste år på holdet igen, samt at have fået et par nye og gode kandidater på holdet. Der har jo været travlt og det tror jeg der fortsat bliver. Så vi kan ikke klare det med det ”lille” hold vi har været hidtil.”

“Jeg glæder mig over, at vi under nedlukningen har haft mulighed for at arbejde lidt grundigere med vores menukort, end jeg har gjort tidligere, så der både er klassikere og nyheder. Og kokkene har været med. Allermest glæder jeg mig til at se klubbens mange medlemmer igen, for det er jer, der gør det sjovt at være restauratør.”

På billedet øverst er det Restaurant Birdie og Café Hedelands samlede personale efter ansættelsen af to nye kokke.

Fra venstre er det Lene Svendsby (Roskilde), Peter Lassen (Roskilde), Ben Jensen (Roskilde), Davor Dumic (Hedeland), Christina Noer (Hedeland) og Maciej Rys (Hedeland).

Første bestilling fra det nye køkken var i øvrigt tapas til Axel Bomholdt – se billedet nederst. Senere blev der rigtig travlt henover påsken med i alt 600 solgte påskebuffeter.

Opdateret 21. april 2021: Den nye kok i Roskilde, Ben Jensen, starter alligevel ikke. I første omgang erstatter Peter Lassen selv i køkkenet.