Flere tider bliver ledige til spil på søn- og helligdage

Bestyrelsen og sekretariatet har de senere år arbejdet målbevidst på at sikre, at så mange tider som muligt på 18-hullers banen bliver udnyttet. Der er heldigvis rigtig mange medlemmer, der gerne vil ud og spille, og presset er derfor stort.

Det seneste initiativ i forhold til at skaffe flere udslagstider til fleste mulige medlemmer er at fjerne fortrinsretter til spil på søn- og helligdage. Det er en beslutning, der får virkning, så snart sommerbanen åbner igen.

Hidtil har weekendklubben, der er en af klubberne i klubben, haft fortrinsret til tiderne fra 8.07 til 9.07 lørdag, søndage og helligdage. Fremover får weekendklubbens ca. 70 medlemmer alene fortrinsrettigheder til otte udslagstider lørdag morgen mellem 8 og 9.

Tiderne på søndage og helligdage bliver i stedet åbnet for almindelig booking fra tre uger før – akkurat som alle andre spilletider.

Når en klub i klubben har fortrinsret til bestemte udslagstider, så kan medlemmerne af disse interne klubber booke udslagstiderne indtil fire dage før. Herefter bliver evt. ledige tider frigivet til booking af alle andre medlemmer.

”Vi har i flere år fået henvendelser og kommentarer omkring fortrinsrettider, ikke mindst fra spørgeskemaundersøgelsen ”Golfspilleren i centrum”. Der er ingen tvivl om, at det er populært at komme ud og spille og nogen synes, at vores klubber i klubben fylder for meget. Derfor har vi et arbejde i gang både med at gennemgå alle vores fortrinsretter men også med at se på, hvordan udslagstiderne generelt bliver benyttet,” fortæller formand Kim Møller Behrend.

Klubberne i klubben er vigtige for klublivet

Målet for bestyrelsen er, at fortrinsretterne på 18 hullers banen bliver sat ned til maksimalt 20 procent af det samlede antal udslagstider på banen, men formanden tilføjer, at øvelsen ikke går ud på at nedlægge klubberne i klubben, tværtimod.

”Klubberne i klubben er meget vigtige for vores klubliv – og vi ved fra undersøgelser, at medlemmer, der er med i en klub i klubben, er langt mere tilfreds med deres medlemskab end andre medlemmer. Klubberne i klubben er med til at sikre det sammenhold, som vi gerne vil have som Roskilde Golf Klubs særlige kendetegn.”

”Men netop i ”primetime” i weekenden har vi ønsket at reducere antallet af fortrinsretter – det er her, flest medlemmer har nævnt, at det er en udfordring med fortrinsretter til klubber i klubben,” lyder det fra formanden, der samtidig har en stor opfordring til alle dem, der booker sig ind på weekendmorgener og formiddage og andre ”primetime”-tidspunkter:

Spil med flere – ikke mindst i “primetime”

”Vi skal være bedre til at booke os ind på tider, hvor der kun står en eller to spillere. Det giver den fordel, at flere kommer ud og spille, men også at vi lærer flere at kende – og det er både en fordel for den enkelte og for klublivet. Jeg kan godt forstå, hvis spillere helst vil undgå at booke sig ind på tider, hvor der er spillere med et meget højere eller lavere handicap end én selv. Men vi skal kunne spille med hinanden uanset handicap. Det er jo netop det, der er golfspillets store styrke. Og i de mest attraktive timer er det vigtigt, at vi udnytter udslagstiderne så godt som muligt – det giver også et bedre flow i spillet, når der er 3-4 spillere i alle ”bolde”,” siger Kim Møller Behrend og supplerer med en sidste, vigtig ting:

”Det er meget vigtigt, at vi i så god tid som muligt afmelder vores tid, hvis vi af den ene eller anden årsag ikke kan komme alligevel. Der står mange på spring for at komme ud og spille – og de skal selvfølgelig have mulighed for at se, at der er tider ledige.”

Bestyrelsen har tidligere gennemført, at medlemmer af klubber i klubben skal booke deres tider. Tidligere har deres tider bare været blokeret, så hvis der en spilledag ikke kom så mange, så stod tiderne blokeret men uden at tiderne blev benyttet. Nu gælder reservationerne kun, hvis der er spillere, der har tilmeldt sig tiderne.

Alle er velkomne i klubberne i klubben. De har hver deres målgruppe. Læs mere under ”Klubber i klubben” i menuen øverst på hjemmesiden.