Spil verdens bedste baner på græsset bag drivingrange

Er vintergolf for koldt til dig eller vil du bare øve ”rigtige” sving på en mesterskabsbane uden at skulle ud og flyve? Så er simulatorgolf måske noget for dig – og sådan en simulator kan være på vej til Roskilde Golf Klub.

I dag er der tilbud i Københavnsområdet og enkelte andre klubber har også et simulator-tilbud hos dem selv. Nu kan Roskilde komme med i den gruppe klubber.

Bestyrelsen er i færd med at undersøge mulighederne – og tanken er at finde en model, hvor klubben får en simulator opstillet af et eksternt firma, der så står for drift, teknik og vedligehold, mens medlemmerne kan bestille tider via GolfBox på samme måde, som vi i dag booker en tid til en runde på den almindelige bane.

Men hvad er simulator-golf egentlig? Har du ikke prøvet det før, vil du måske undre dig. Det går nemlig ud på, at du indendørs stiller dig op på en måtte og slår bolde ud med driver, kølle, jern og wedges på samme måde som normalt. Du slår ind i en væg – og det finurlige er, at der på væggen kører en film fra den bane, du vælger at spille. Du kan følge boldens retning, flugt og landingssted, og så er du klar til at slå næste slag.

Der er mange, der bruger simulator-golf både til at holde deres sving ved lige hen over vinteren, men også som en sjov adspredelse med golfvennerne.

”Ideen er, at det eksterne firma opstiller en mindre bygning, der indeholder simulator samt et mindre opholdsområde med bord og siddepladser, hvor man kan opholde sig, mens man venter på sin tur. Bygningen vil blive leveret på en lastbil og placeret hvor vi ønsker – og så er vi klar til at komme i gang,” fortæller Claus Hede Barrett fra bestyrelsen, der arbejder med projektet.

En kontrakt er dog ikke på plads endnu, ligesom der også skal indgås en aftale med kommunen omkring opsætning. Håbet er, at huset kan komme til at stå på græsarealet bag ved drivingrange – altså til højre bag ved buskene, når man kommer fra parkeringspladsen.

”Umiddelbart kender vi ikke interessen fra vores medlemmer, men dette koncept er blevet en succes i flere danske klubber, hvor antallet af medlemmer ligger væsentligt lavere end i Roskilde. Jeg håber og tror på, at brugen af simulatoren kommer til at dække bredt blandt vores medlemmer. Altså både dem, der vil have detaljer omkring deres slag, som man ikke får på drivingrange, men også hverdagsgolferen, der bare vil spille en hyggelig runde med vennerne i anderledes omgivelser end vanligt.”

Claus Hede Barrett håber, det lykkes at få en aftale i stand, så simulator-huset er klar til brug til efteråret.

Golf-simulatoren vil være åben hele året.

Billedet er fra en juleafslutning for Rehab-golferne i et golfsimulator-center.