Nyt og moderne køkken i klubhuset er godt på vej

Opbygningen af det nye køkken i Roskilde Golf Klub er i gang. Den seneste måned er gået med arbejder, der ude fra set har givet mere rod, men det skal være skidt, før det bliver godt, og nu kan man godt begynde at se tegningen til restaurantens nye køkken.

Gulvet er ved at blive rettet op, der er indsat en helt ny køleboks, tilbygningen, der skal huse fadøls-anlægget, er ved at være færdigt og det samme er vægge og lofter. Elektrikere, tømrere, murere og andre håndværkere har været i gang i en måneds tid.

Støvet er her stadig overalt, men nu begynder man at kunne se konturerne af et nyt, mere moderne køkken med langt bedre og mere rationelt udnyttet plads.

Forpagter Peter Lassen har da også forventningens glæde i øjnene, når han går rundt i de tomme rum og beretter om, hvordan køkkenet kommer til at fungere i fremtiden.

”Vores arkitekt har sørget for at udnytte kvadratmeterne supergodt. Vi kommer til at spare ufatteligt mange skridt på, at funktionerne i køkkenet er blevet samlet og indrettet praktisk. Samtidig bliver der styr på arbejdsmiljøet og det er jo også vigtigt. Endelig glæder vi os til at tage et køkken i brug, som både er moderne, overskueligt og rengøringsvenligt,” siger Peter Lassen.

Her kommer en lille beskrivelse af ombygningen.

Inde i køkkenet er der flyttet en væg, så der bliver væsentligt mere plads til komfurer, ovne, borde og hylder. Hullet ind mod baren er blevet lukket og det samme er en dør, der førte fra et lille køkkenkontor ind til proshoppen. Det lille kontor er nedlagt – og er erstattet af et kølerum. Alene det rum kommer til at spare rigtig mange skridt, da kølerummet hidtil har været oppe i ”det gule hus”.

Bagdøren til køkkenet er blevet lukket og i stedet er der lavet en tilbygning med en dør ind. I tilbygningen kommer fadøls-køleanlæg og -fustager til at være. Øllet bliver så ledt over til baren via slanger – det har den store fordel, at der bliver betydeligt mere plads i baren, larmen fra anlægget forsvinder og det samme gør den varme, der ofte har fået serveringspersonalet til at svede mere end godt er.

”En sådan ombygning skal jo holde i mange år, så jeg er meget tilfreds med, at tingene bliver lavet så ordentligt som det er tilfældet. Selvfølgelig kommer den endelige lakmus-prøve, når vi begynder at tage køkkenet i brug, men jeg kan allerede nu se alle de mange fordele. Bare sådan en ting som hældningen på gulvet i køkkenet vil hjælpe en del. Nu er det nivelleret rigtigt i stedet for at falde ind mod en rist under et skab,” siger Peter Lassen.

Køkkenet bliver indrettet, så op til fire medarbejdere kan arbejde ved gode arbejdspladser med alting inden for rækkevidde og bestemte ”løbebaner”, så medarbejderne ikke hele tiden at render i vejen for hinanden. Det var nærmest umuligt i det gamle køkken.

Planen er, at køkkenet står færdigt i starten af marts. Herefter skal Peter og hans personale bruge en uges tid for at komme på plads – og er herefter klar til at åbne. Alt afhængig af, hvordan corona-retningslinjerne ser ud til den tid.

Se billeder fra køkkenombygningen – på det første foto står Peter Lassen inde i den nye køleboks: