Ekstra kok og nye retter i Restaurant Birdie

Nye retter kommer til, en ekstra kok og åbningstiderne bliver lidt længere.

Det bliver nogle af de ændringer, som medlemmer og øvrige gæster i Restaurant Birdie kommer til at opleve, når restauranten i golfklubben åbner efter endt ombygning, formentlig i midten af marts afhængig af corona-reglerne til den tid.

Forpagter Peter Lassen er i fuld gang med at planlægge indretning, ansættelse af personale, åbningstider og ikke mindst 2021-menuen.

”Personalet, som de fleste medlemmer kender, er her stadig, når vi åbner. Det gælder kokken Lene, vores kokke-elev Ariel og selvfølgelig Anton i baren. Som udgangspunkt er Tanja, Marica og Josefine her også, men en eller flere af dem skal måske også videre med deres uddannelse, så nu må vi se,” fortæller Peter, der oplyser, at han udover ekstra hjælp i baren også er i gang med at ansætte en kok mere.

”Jeg har nogle gange været i den situation, at jeg har svigtet Lene, fordi jeg på grund af andre opgaver ikke har kunnet nå at bidrage så meget som lovet. Der skal jo også være tid til gæsterne i restauranten, til at tage imod bestillinger og forespørgsler på arrangementer og lignende. Så derfor ansætter jeg en kok mere.”

Menukortet bliver da også udvidet den kommende sæson – og det samme gør åbningstiderne.

”Vi vil stadig have de klassiske retter, som rigtig mange er glade for. Golf-burgeren er også en nødvendighed, så den bliver der heller ikke rørt ved. Men vi vil gøre os mere i retter med mere grønt på tallerkenen og udvider også med forskellige tærter, større og lækre sandwich – og en vegetarburger, som smager tæskegodt,” fortæller Peter, der har benyttet den sidste tid sammen med kokken Lene og sin kok i Hedeland Golfklub, Davor, til at lave og smagsteste alle retter.

”Corona-nedlukningen har jeg også brugt til at lave en præcis manual over, hvordan vi tilbereder alle vores retter, inklusive smørrebrød. Så er det lettere for os – og samtidig kommer gæsterne til at opleve ensartet kvalitet.”

Som de foregående sæsoner vil Peter teste forskellige ting af – og bliver det en succes, så fortsætter det. Det gælder både retter på menukortet, men også fx åbningstider.

”Det er planen at åbne en time tidligere end normalt, kl. 9 i stedet for kl. 10, og så tænker vi som et forsøg at holde længere åbent om lørdagen (til kl. 20), i hvert fald fra maj til august. Vi overvejer også at tilbyde morgenmad til rimelige priser i weekenden,” siger Peter, der heldigvis er begunstiget af, at der allerede nu er kommet lige så mange bookinger på arrangementer som det var tilfældet i 2020.

”Derfor ser vi frem til en forhåbentlig rigtig god sæson. Jeg kan mærke, at mange glæder sig til at komme i klubben igen, og vi skal gøre vores til, at medlemmer og andre gæster føler sig velkomne.”

Det nye fadøls-anlæg får plads til syv haner – to mere end sidste år. Den ene af de to bliver en alkoholfri øl, Nordic Ale, mens den anden den anden hane bliver til forskellige typer øl hen over sæsonen, fx jule- og påskebryg. I den første tid kommer der en IPA-øl, Jacobsen Yakima.

”Fadøls-anlægget bliver flyttet ud i tilbygning til køkkenet, så nu bliver det muligt at indrette baren meget mere hensigtsmæssig. Vi får også en stor tavle, hvor vi kan skrive dagens tilbud,” siger Peter.