Så er livet begyndt i klækkehuset

Her kommer et nyhedsbrev fra Roskilde og Omegns Lystfiskerforening målrettet medlemmerne i Roskilde Golf Klub. ROLK har nemlig deres klækkehus ved siden af toilettet tæt på hul 4 og i Gedebækrenden, der løber igennem golfklubben er der også ørreder:

Vores opfiskning af moderfisk (havørreder mellem 3-5 kg) er begyndt i fisketrappen ved Kattinge sø. Når vi fanger dem, køres de op til klækkehuset mellem hul 3 og 4 Her opbevarer vi dem i ca. 3-4 uger, hvorefter de stryges for rogn og sæd. I klækkehuset har vi en klækkebakke, som er et kunstigt å-løb, og her kan vi opbevare ca. 3-4 liter æg som svarer til 30.000-40.000 æg. Når de har fået “øjenæg” efter ca. et par måneder, flytter vi dem over i et af vores store kar.

Omkring april kan vi så sætte dem ud i vores vandløb i Roskilde og Lejre. De små havørreder tilpasser sig hurtigt i vandløbet og her kan vi få en overlevelse på ca. 45%. Efter et år i vandløbet trækker de ud i fjorden og kommer som regel tilbage for at gyde efter ca. 1-3 år. Havørrederne svømmer op i vandløbet og gyder inden for ca. 10 meter, det samme sted de blev sat ud. Det er helt unikt.

Som golfspiller i Roskilde Golf Klub kan du selv opleve dette fænomen. I november/december/januar kan man hvert år observere havørreder, der trækker op i Gedebækrenden langs golfklubben. Hvis du nærmer dig forsigtigt åløbet, når vinden er i vest/nord og gerne efter regnvejr og i skumringen, kan du her opleve 2-3 fisk, som typisk er en hun og et par hanner, som kæmper om at befrugte hundens æg.

Her er en film med havørreder i Gedebækrenden hos golfklubben:

Roskilde og Omegns Lystfiskerklub – ROLK og ”Foreningen til Ophjælpning af Fiskeriet i Roskilde Fjord” samarbejder med hele denne udvikling i klækkehuset. Vores samarbejde med golfklubben er helt enestående og nok det eneste i Danmark, hvor en golfklub har et åløb med en ørredbestand. At der er gydende havørreder i golfklubbens vandløb er også en historie om en klub, der miljømæssigt er utroligt bevidst i deres arbejde med naturen.

I gennem de sidste fire år har vi samarbejdet med DTU AQUA, hvor vi har indopereret en chip i ca. 300 af vores moderfisk. Formålet er at finde ud af havørredernes vandring i fjorden. Ude i Roskilde Fjord er der specielle bøjer, der opfanger signaler fra de svømmende ørreder. Denne forskning har ført til helt nye opdagelser, hvor vi troede at ørreden svømmede langt ud i Kattegat, for derefter at komme tilbage og gyde efter flere år. Men vores vildstamme af ørreder forbliver i stort antal i fjorden. Dette skyldes de store fødeemner som sildebestand og ålekvabber, der bl.a. findes i de dybe huller i fjorden. Ved Herslev strand 30 meter. I Kattinge Vig 16 meter og ved Jyllinge også 16 meter. Her er der fødeemner hele året:

Se her en video om dette forskningsprojekt

Når du/I går forbi klækkehuset og vi er derinde, er I altid velkomne til at kigge ind. Vi vil også gennemføre nogle åbent hus arrangementer i løbet af foråret.

Uffe Clemmensen

Formand for Roskilde og Omegns Lystfiskerforening