Se, hvad greenkeeperne har gang i på banen

Både regnvejr og tørvejr giver vores greenkeepere mulighed for at ordne forskellige ting på banen. I den seneste tid har vi haft perioder med begge dele – så greenkeeperne tager hele tiden bestik af vejret, når de skal tilrettelægge dagens og ugens opgaver.

Her kan du læse lidt om, hvad de har haft gang i den seneste tid samt ikke mindst, hvad der kommer til at ske på banen i den kommende tid.

Der kommer også lidt gentagelses-information om en vigtig ting, hvor vi spillere selv kan være med til at bidrage til en velplejet bane.

Hård start til ny hjælper

Først og fremmest gav det voldsomme regnvejr i august flere skader på banen, som skulle rettes op. Det gjaldt bunkers og stierne, hvor sand og grus simpelthen skyllede væk. Det blev samtidig ilddåben til en ny hjælper, som greenkeeperne har fået her i efteråret. 38-årige Martin Jægerskou er ekstra hjælp i et par måneder, og han startede med et kæmpe arbejde med skovlen for at flytte sand tilbage i bunkers og tilføje en masse nyt sand. Ikke underligt, at han var øm i kroppen i den første uge.

Martin har i øvrigt en fortid her i klubben som junior – han spillede her fra 1997 til 2006 og har været nede i handicap 9,7. Ham kommer I til at møde på banen sammen med de øvrige greenkeepere.

Retter teesteder for damer og herrer på hul 15 + bunkers på hul 17

Regnvejret gav dog den positive effekt, at græsset kom godt igen efter en tørkeperiode og det betyder, at banen lige nu står rigtig flot. Netop mens det regnede allermest, så greenkeeperne deres snit til at gøde på fairways, og derfor står de ekstra godt nu. Det samme gælder teestederne. Og apropos teested, så er det et af projekterne her til efteråret. På hul 15 bliver der nemlig et større opretningsarbejde, der betyder, at vi i en længere periode skal slå fra midlertidige teesteder på dette hul.

Både 58 og 50 teestederne er nemlig meget skæve. De hælder til den ene side og det kan være din undskyldning, hvis du har en tendens til at slå for meget til venstre på dette hul. Det bliver der rettet op på nu. På billedet i toppen kan du se chefgreenkeeper Nick Bosholdt vise ca. hvor meget teestedet hælder. Det er værst på 50’er teestedet, men begge trænger til et opretning, og det arbejde går i gang i løbet af den næste måned.

Også på hul 17 kommer der til at ske noget større. Her gælder det opretning af de to bunkers til højre for green. Specielt den første bliver rettet lidt, så den bliver knap så dyb.

Beskæring af popler

Derudover er der gang i forskellige vedligeholdelsesarbejder. Senest er poplerne ved hul 18 blevet beskåret nederst, så vi fra klubhuset igen har lidt udsigt til spillerne på vej mod green – og så ridestien på den anden side af poplerne igen er blevet farbar uden at rytterne hele tiden skal have grene i hovedet.

På billedet er det Niklas Krog Fischer, der står for beskæringen, men flere af de øvrige greenkeepere har også været i gang.

Der er også kommet en ny bro over åen ved hul 9. Den gamle var helt slidt ned.

Her kan vi spillere gøre en forskel

Og så over til der, hvor vi som spillere kan hjælpe til. Der er to punkter.

Det ene er nedslagsmærker – en tilbagevendende ting, som vi bliver nødt til at have fokus på. Det giver simpelthen skader på greens, hvis nedslagsmærker ikke bliver rettet op igen forholdsvis hurtigt. Ikke genoprettede nedslagsmærker giver lyse pletter, og nogle gange kan det være svært at skele mellem skader fra et ikke oprettet nedslagsmærke og sygdom i græsset.

I Facebookgruppen “Roskilde Golf Klub – fra medlem til medlem” har et medlem lagt en video op med optagelser fra en green med rigtig mange ikke-oprettede nedslagsmærker. Det var efter klubmesterskabs-weekenden, men også på andre tidspunkter er den gal. Husk at have en pitchfork med i lommen og ret gerne et par ekstra nedslagsmærker op, når du går på greens. Så kommer vi hurtigere i bund.

Se i videoen, hvordan du gør.

Endelig lidt nyt om en svampesygdom, som desværre er i fremmarch i danske klubber, og som nu er ved at vende tilbage til Roskilde efter et 2019, hvor vi næsten slap fri. Det gælder sygdommen “dollarspot”. Den angriber specielt forgreens, så her skal vi som spillere undgå at gå hen over de områder, hvor man kan se, at der er pletter. For hvis vi gør, risikerer vi at være med til at sprede sygdommen. Dansk Golf Union er ved at teste forskellige sprøjtemidler til bekæmpelse, for det er som nævnt et stigende problem. Lige nu har ca. halvdelen af de danske golfklubber “dollarspot” på deres bane.

“Men hvis der bliver fundet et godt sprøjtemiddel, så betyder det ikke, at vi bare kan sprøjte løs. Bruger vi mere af et sprøjtemiddel, så må vi bruge mindre at noget andet, for generelt går man jo efter, at vi skal bruge mindre og mindre af den slags, så allerhelst vil vi undgå, at “dollarspot” breder sig, så vi kan bruge vores tilladte liter sprøjtemiddel andre og lige så vigtige steder,” fortæller Nick Bosholdt.