Åbner golfbanen for 4-bolde – vi holder stadig afstand

Nu bliver der åbnet endnu mere op for golf – men stadig med mange restriktioner. Betingelserne for at holde afstand gælder derfor stadig, og alle klubaktiviteter er derfor fortsat aflyst.

Men vi er langsomt på vej tilbage til rigtig golf.

Dansk Golf Union er nu kommet med en række nye anbefalinger med mulighed for lokale tilpasninger, og bestyrelsen har holdt møde tirsdag den 14. april og vedtaget de retningslinjer, der kommer til at gælde for Roskilde Golf Klub fra torsdag den 16. april indtil minimum 10. maj.

De nye ting i retningslinjerne:

1. Det bliver muligt at spille i fire-bolde både på par 3 og 18-hullers banen
  2. 18-hullers banen åbner kl. 7.30 på hverdage og kl. 7 i weekender
  3. Par 3 banen åbner hver dag kl. 8
  4. Det bliver muligt at putte bolden i hul – der bliver dog lavet nogle foringer, så bolden ikke triller helt ned i foret. Du kan altså tage din bold uden at berøre flagstangen. Og det er ikke tilladt at tage flaget op
  5. Banen bliver også åben for spillere med SGO-kort – altså de klubber, hvor vores egne SGO-medlemmer også kan spille (det er et ekstra medlemskab, der giver mulighed for frit spil på en række andre baner)
  6. Proshoppen åbner igen – og der bliver mulighed for at få træning
  7. Drivingrange er lukket for alle andre end Proshoppen og dem, der modtager undervisning af trænerne
  8. Puttinggreen åbnes, men kun til brug for dem, der har booket en spilletid – der må maks. være otte spillere ad gangen på puttinggreen
  9. Indspilsområdet er åbent for alle – dog må der maks. være otte ad gangen
  10. Toilettet på hul 12 åbner lørdag den 18. april. Der kommer afspritningsmiddel og daglig rengøring. Det er kun toilettet, der er åbent – ikke adgang til vask og automater i den anden siden af toiletbygningen
  11. Der åbnes op for tre bookinger pr. medlem – dog kan SGO-medlemmer fra andre klubber kun have en booking ad gangen
  12. Det er muligt at indberette score, men kun via GolfBox – og din markør skal også godkende via GolfBox – det er ikke muligt at indlevere scorekort i sekretariatet
  13. Det er ikke muligt at låne golfbiler (buggier). Dog kan Rehab-golferne bruge deres scootere, og der er to private buggier, der også må køre på banen – dog maks. med en person i bilen
  14. Tag dit skrald med hjem – det er bortvisningsgrund, hvis du smider det på banen eller andre steder. Der er kun en skraldespand åben – den står ved indgangen til baghallen

Særligt om booking til fire-bolde

Bestyrelsen opfordrer derfor så mange to-bolde som muligt til at ombooke til fire-bolde, så der omgående bliver frigjort flere tider. Det er dog vigtigt at tilføje, at dette alene må ske efter aftale. Normalt har vi en vedtaget pli om, at vi byder andre velkommen, når de booker sig ind på ledige pladser på allerede bookede tider, men i denne corona-tid, må vi alene booke os på andres tider, hvis vi har lavet en aftale om det.

Der er stadig lukket for andre greenfee-spillere – måske bliver der åbnet op efter 10. maj, men det bliver først besluttet senere.

Der kigges på, om det senere er muligt at åbne mere op for brug af drivingrange, men det er en udfordring med berøring af bolde, kurve og lignende – og desuden er der en stor mangel på drivingrange-bolde. Der er bestilt nye, men de er endnu ikke kommet. Indtil videre er det derfor alene Proshoppen og dem, der modtager træning, der kan bruge drivingrange.

Klubhuset er stadig lukket. Det samme gælder alle klubaktiviteter – inklusiv klubber i klubben og uformelle grupper. Så det er altså ikke tilladt at møde op i en gruppe og trække lod om starttider. Vi spiller på de tider, vi har booket i GolfBox – og vi møder tidligst op på 1. tee 10 minutter før spilletid og går hjem umiddelbart efter runden.

Det er fortsat vigtigt at holde afstand. Det gælder for alle – også når I spiller en fire-bold. Det er på dit eget ansvar, hvis du spiller – ikke mindst, hvis du er i risikogruppen.

Er du syg, så blive hjemme.

Se andre nyheder om baneåbningen: