Rolig og tilfredsstillende corona-åbning af banen

Det er gået roligt og tilfredsstillende med åbning af Roskilde Golf Klubs 18 hullers bane fra fredag den 3. april. Rigtig mange medlemmer sad på spring, så i løbet af en halv time var der nærmest fuldt booket fredag og i weekenden. I skrivende stund – lørdag aften – er der før kl. 16 ikke en eneste tid hele ugen indtil Langfredag. Dog med undtagelse af enkelt meget tidlige morgentider. Det er åbent fra kl. 7 i weekenden og fra kl. 9 på hverdage.

Bestyrelsen har tilladt, at hver spiller kan have to bookinger, men der er jo kun plads til to spillere på hver tid med 10 minutters mellem og dermed 12 spillere i timen mod normalt op til 32.

Spil ikke med forskellige makkere

Der er sat tydelige skilte op omkring parkeringsplads, klubhus, 1. tee og ved bagladen. Alle steder lyder opfordringen at holde afstand + en opridsning af de regler, som DGU har udstukket, og som klubben følger. Blandt andet derfor er der lukket i klubhuset, bolden kan ikke trille i hul og vi må som nævnt kun spille to ad gangen. Her har vi så den i øjeblikket eneste konkrete udfordring i forhold til retningslinjerne. Man må nemlig spille med en anden fra din husstand eller en fast spillemakker. Men det ser desværre ud til, at mange spiller med forskellige makkere, og det er faktisk ikke i orden. Vi skal stadig respektere det med at holde os fra andre mennesker, end dem vi normalt omgås.

Vi skal booke tid på forhånd, komme præcist til vores tid og straks tage hjem, når runden er overstået. På den måde mindsker vi risikoen for at mødes i grupper.

En enkelt gruppe på fire havde helt misforstået konceptet og var ved at gå ud sammen, da de blev stoppet. De henholdt sig til skiltet, hvor der står, at bestyrelsen opfordrer spillerne til at slå sig sammen til fire-bolde. Anders fra sekretariatet sørgede så straks for at sætte et kryds over dette budskab, som gælder under normale forhold, men nu er sat ud af kraft. Vi må kun gå ud to og to.

Der har også været nogle reaktioner fra passive medlemmer, som ikke kan booke på den store bane. Par 3 banen er nemlig lukket, netop fordi man ikke kan booke og det dermed ikke kan sikres, at spillerne kommer forskudt og på mange forskellige tidspunkter.

Der har også været nogle henvendelser til sekretariatet fra spillere, som finder åbningen af banen uetisk.

Langt de fleste golfklubber har imidlertid fulgt DGU´s ok til åbning – med enkelte undtagelser, fx et par jyske klubber og så Holbæk Golfklub, hvor kommunen har udstedt et forbud mod åbning gældende alle idrætsforeninger.