Hvad laver greenkeeperne i vinterhalvåret?

Hvad går tiden med, når græsset på banen stopper med at gro? Hvad har greenkeeperne af opgaver i vinterhalvåret?

Det er der måske nogen, der undrer sig over, men er du på banen også i vinterhalvåret, så ser du ofte greenkeeperne udføre forskellige opgaver. Nogle af dem er måske ikke helt gennemskuelige, så derfor får du her et udpluk af, hvad de er og har været i gang med.

Flere medlemmer på en dag i slutningen af november har nok undret sig over, at sprinklerne rundt om ved greens på banen begyndte at sprøjte vand. Som om banen ikke var våd nok i forvejen! Nogle spillere var også nødt til at vente med udslag til green, fordi greenkeeperne stod i vejen, og andre fik sig et pludseligt brusebad.

Øvelsen gik da heller ikke ud på at vande greens, men på at tømme alle sprinklerslanger for vand, så de ikke bliver frostsprængt i løbet af vinteren. Det er også derfor, at vandingsanlægget til boldene på drivingrange ikke kører, når der er risiko for frost. Der er i alt omkring 170 sprinklere på banen, så det ville blive en dyr affære, hvis de blev frostsprængt.

Ellers har der været brugt rigtig meget tid på at fjerne blade på fairways og greens. I alt bruger greenkeeperne over 500 timer på denne opgave i oktober og november. 2-3 gange om ugen er bladene blevet blæst væk – enten med en kraftig blæser til at gå med i hånden eller via en traktor. Bladene bliver blæst ud til siden og bagefter kører greenkeeperne med en maskine, der skærer bladene i bittesmå stykker, så de hurtigt bliver til muld.

Flere af greenkeeperne er ikke ansat fuld tid hele året, så der er ikke lige så mange i sving om vinteren som om sommeren, og der skal også være plads til afspadsering af timer fra de travle dage. Men det er ikke sådan, at arbejdet ligger helt stille. Der bliver arbejdet med vinterbanen, så den med kort varsel kan sættes i gang – og greenkeeperne arbejder løbene på, at den bliver endnu bedre, både med udslagsstederne og vintergreens. Fokus for greenkeeperne er høj kvalitet både på sommer- og vinterbane, fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt.

I værkstedet er mekaniker Peter Lundberg i fuld gang med at lave reparationer og service på de forskellige maskiner, der bliver brugt til fx klipning af græs på fairways, omkring og på selve greenen. Også buggier og andre maskiner bliver efterset eller repareret i vinterens løb. På billedet står Peter med den højtrykspresser, vi kan bruge til at rense sko og udstyr med oppe i baghallen.

I november måtte Peter og Nick på tur helt til Musicon, hvor klubben via politiet havde fået besked om, at der holdt en buggy efterladt. Det viste sig, at der har været indbrud i bag-laden og forsvundet en buggy. Tyvene havde været på langfart, men heldigvis blev den fundet igen og uden alvorlige skader. Tak til en årvågen beboer i området ved Musicon.

Greenkeeperne får også uvurderlig hjælp af forskellige medlemmer ind imellem. Det gælder fx maler og oprydningshold, men én frivillig har særligt taget fra i år. Det er Bent Jacobsen, der har kastet sig over renovering af flere af de broer, der bliver benyttet som passage over Gedebækrenden, der løber over banen mange forskellige steder. Bent har renoveret en af broerne på hul 9 samt indtil videre tre på hul 10 og 11.