Vinterbane fra torsdag den 5. december – glæd dig

Så er det slut med sommergreens – fra torsdag den 5. december 2019 åbner vinterbanen.

Det betyder samtidig, at par 3 banen lukker – i stedet kan alle flex- og par 3 medlemmer spille på vinterbanen og dermed får de en mulighed for at komme rundt og se den øvrige del af golfklubbens areal og på den måde måske få appetit på at spille på den store bane fra foråret.

Der er booking af tider i GolfBox som normalt. Par 3 medlemmer har via deres kontingent ikke rettighed til selv at booke via GolfBox, men sekretariatet hjælper gerne med booking, hvis du/I i god tid skriver en mail. Send den til . Får du lyst til at spille med kort varsel, så kan du se i GolfBox – uden at være logget ind – hvilke tider der er ledige. Og så kan du bare gå ud og spille – selvfølgelig “først-til-mølle”, hvis der er flere, der har gjort det samme. Tjek på skærmen i klubhuset, når du kommer, om der er andre der har booket, siden du kiggede hjemmefra.

Her finder du siden med visning af ledige tider i GolfBox.

Hvor mange slag har jeg?

På hylden ved sekretariatet ligger scorekort over vinterbanen. Du kan ikke selv skrive det ud på printeren som du plejer, men på opslagstavlen til venstre for printerne hænger en tabel, hvor du kan se hvor mange slag du har i forhold til dit handicap. Tabellen viser antal slag for herrer – damer skal lægge tre slag oven i, uanset hvad handicap de har.

Her kan du se tabellen, så du hjemmefra kan tjekke, hvor mange ekstra slag du har i forhold til dit handicap.

Hvordan finder jeg rundt på vinterbanen?

På hylden ved sekretariatet ligger også et kort over vinterbanen, så du kan se, hvor du skal gå hen, hvis du ikke har prøvet at spille den før. På banen er der placeret “Next tee” skilte, så du har nemmere ved at finde rundt, men du er også velkommen til at tage et kort med fra hylden.

Her finder du en beskrivelse af vinterbanen.

Vinterbanen starter på par 3 banens hul 1

Du kan godt glæde dig til at spille vinterbanen. Den er en udmærket erstatning for spil på den store bane, når nu den er lukket, og den er indrettet, så vi slider mindst mulig på de mest udsatte steder på den store bane. På den måde får den normale 18 hullers bane fred hen over vinteren og er dermed hurtigere klar igen, når græsset kan begynde at få fat til foråret.

Vinterbanen begynder på par 3 banens hul 1 og fortsætter så med et langt hul på tværs af par 3 banen – her skal du til venstre ned ad bakken og derefter over åen. Så går turen tilbage til 18-hullers banen med udslag op ad bakken og turen til og med hul 17 (det normale hul 18) er derefter på den store bane. Det sidste hul er et kort par 3 hul på den normale træningsbane med udslag til indspilsgreenen.

På vinterbanen er hullerne lidt større end normalt. Greens er da heller ikke rigtige greens men græsområder, der er klippet og vedligeholdt lidt ekstra. Det betyder, at bolden ikke ruller lige så godt som på en normal green, men det er et udmærket alternativ.

Vi lægger op eller tee’er op

Når vi spiller, så lægger vi bolden op eller tee’er op. Det bestemmer vi selv. Det gør vi overalt på banen– undtagen på green, i bunkers og i hazards.

“Lægge op” betyder, at vi går hen til bolden, hvor den er landet og placerer den oven på noget græs inden for en scorekorts afstand. På den måde er der størst chance for, at vi ikke slår mere græs med rode op.

“Tee op” betyder, at vi sætter en tee i jorden og placerer bolden på denne overalt på banen.

I bunkers er der ikke længere river – derfor kan bolden risikere at lande i et hul. Du må derfor lægge bolden oven på en lille forhøjning af sand, hvis det er svært at slå til den derfra, hvor den er landet.

Der skal droppes fri fra alle sommergreens og teesteder. Oversat betyder det, at det er strengt forbudt at slå til sin bold, hvis den er landet på en af de normale sommergreens og -teesteder. I frostvejr er det ikke tilladt at hente bolden, hvis den er landet på sommergreens eller -teesteder.