Golf til du er over 90 år? – få tips af Otto

Drømmer du om et godt helbred, at du kan få lov at røre dig – og ikke mindst spille golf – til du er 90 år?

Det er ikke mange forundt, men Otto Jørgensen fra Roskilde Golf Klub er et eksempel på, at det kan lade sig gøre. Han lægger ikke skjul på, at han har været heldig, men humør, vedholdenhed og træning er også nogle vigtige ingredienser til, at det kan lade sig gøre.

Tirsdag den 17. september runder Otto 90 år – og han udøser mange roser til børn, børnebørn, klubkammerater og golfspillet generelt for at han har holdt sig frisk i både hoved og ben og fortsat kan tage af sted både mandag og onsdag for at spille golf. Og ofte endda en tredje dag om ugen – bare for at være i klubben og måske på drivingrange.

Kommer frisk hjem

Med fem søskende, der alle endte i kørestol, føler Otto sig ekstra privilegeret. De fire fik nemlig sklerose tidligt i livet og den femte var involveret i et biluheld. Som den yngste gik Otto imidlertid fri for både uheld og sygdom – og derfor kan han i dag både spille golf og i øvrigt have en helt normal hverdag.

Jo, Otto kører rundt i buggy på golfbanen om sommeren. Han kan godt gå, men sætter pris på at komme frisk hjem fra en golfrunde og have kræfter til flere andre ting den dag. Om vinteren, når der er køreforbud for buggyer, går Otto dog rundt på banen som alle andre, dog kun ni huller ad gangen.

Ottos opskrift – udover held – er godt humør og træning, både teknisk og fysisk.

”Jeg får generelt at vide, at jeg er i godt humør. Jeg kan godt ærgre mig over noget, men det varer som regel kun til kl. 12,” smiler han.

Husk træning

Det kan vi andre vist godt lære noget af – og det kan mange af os også, når det gælder træning.

”Jeg har aldrig forstået, hvorfor så mange ældre ikke sørger for at tage nogle lektioner med trænerne. Det gør jeg hvert eneste år, og det er med til, at dumme unoder ikke får lov at tage over i mit spil. Lasse sørger altid for at rette mig tilbage, og selv om jeg kun får 2-5 lektioner på en sæson, så er det nok til, at mit spil er nogenlunde konstant,” fortæller Otto, der også bruger en anden form for træning.

To gange om ugen finder man ham i et fitness-center, og det er med til at holde ham i god form.

Golfhandicappet er i dag på 29,5 – lige nøjagtig højt nok til, at han ofte kan slutte godt af med to points på hul 18. Han har været nede på 15, dog de fleste år omkring handicap 18, inden han de senere år har kravlet lidt højere op.

God stemning

Otto startede med golf i Roskilde Golf Klub i 1979 – fire år efter han mistede sin kone og børnene var blevet gamle nok til at far kunne få lidt fritid. Dengang var der venteliste, men året efter kom han ind, så 40 år i Roskilde Golf Klub er det blevet til. 40 gode år.

”Jeg har brugt golf til at koble af – og det er også nødvendigt, for du kan ikke spille en god runde, hvis du ikke kan slappe af og lade være med at tænke på alle mulige andre ting. Jeg ved jo, at når jeg har slået et dårligt slag, så er det ofte fordi, jeg har stået og tænkt på noget andet.”

”Jeg kan rigtig godt li’ at komme i klubben – der er et godt socialt liv, og man føler sig meget velkommen, selv om det er blevet en meget større klub end dengang, jeg startede, hvor alle kendte hinanden. Det gør man ikke i dag, men alligevel er den gode stemning bevaret.”

Udover at spille i Roskilde havde Otto og familien i mange år et sommerhus ved golfbanen i Himmerland, og dengang spillede Otto også med i mange af Roskildes forskellige matcher. Det gør han ikke mere – men han er med i to forskellige grupperinger, der spiller henholdsvis mandag og onsdag.

Otto bliver fejret af venner og familien søndag den 15. september på Margrethegården, hvor han bor.