Greenkeeper-Nick på inspirationstur til USA

Kan vi lære noget af, hvordan man designer og passer baner i andre lande? Det har chefgreenkeeper Nick Bosholdt været på tur for at finde ud af. Sammen med fem greenkeeperkolleger fra Fyn og Jylland har Nick været så langt væk som i USA, og det blev på flere måder en lærerig oplevelse.

”Generelt fandt jeg ud af, at omkring banevedligehold så kan vi ikke bruge USA til så meget. Forskellen på amerikanske og danske forhold er simpelthen for stor, både i forhold til mandskab men ikke mindst i forhold til miljørådgivning og sprøjtemidler. I USA kan de groft sagt sprøjte lige så meget, de vil og de har også meget mere personale til rådighed,” fortæller Nick, der var på besøg hos flere ”almindelige” amerikanske golfbaner, men også en af de mere ekstravagante, og golfklub for rigmænd i nærheden af Los Angeles, hvor de havde 50 mand til at passe 18 huller og hvor der udover fantastiske klubfaciliteter også var både swimmingpool og tennisbaner.

”Her kunne man virkelig se, at de forsøgte at skabe en oplevelse ud af det at være medlem af golfklubben, og det var jo inspirerende, selv om vi på ingen måde kan kopiere det koncept. Hos os vil vi gerne gøre det til en oplevelse at gå en runde, så vi arbejder på at lade selve golfspillet, indretningen af banen og naturen være en oplevelse,” fortæller Nick.

På rigmandsbanen var på andre områder også noget gammeldags, og derfor ikke direkte sammenlignelig. Under besøget her i vinter var der noget koldere end normalt, for normalt er det ikke kulden, men varmen, man slås med, så derfor var en af deres store udfordringer at skaffe vand nok.

”Derovre nøjes de dog ikke med at vande green og teesteder, som vi gør, men hele banen bliver vandet, så derfor var de i gang med nogle forsøg med vanding af fairways med kloakvand.”

”Selv om vi ikke kunne lære så meget om banevedligehold, så tog vi meget med hjem omkring banedesign. Det er de altså dygtige til – også til de små ting som at sikre en god ruteplan, når man spiller banen, siger Nick.”
Udover golfbane-besøg var Nick også til messe for at se på fremtidens maskiner til klipning og plejning af golfbaner i øvrigt.

Herunder kan du se nogle af Nicks billeder fra turen.