Status på elitens sæson 2018

De to sidste spillerunder i Danmarksturneringen blev afviklet den 18. og 19. august 2018. Alle eliteholdene fra Roskilde Golf Klub deltog, og nu er det tid til at gøre status over holdenes endelige placeringer i puljerne.

Se billeder fra kampene nederst – tak bl.a. til Peter Bornæs.

Af Tutter Blume

Herrernes 1. hold, 1. division øst, af Emil Nielsen, holdkaptajn:

Lørdag mødte herrerne Asserbo på vores hjemmebane. Det var en kamp, der på forhånd var blevet udnævnt som en nøglekamp for at forblive i 1. division.

Kampen mellem holdene var tæt hele dagen, og den bølgede frem og tilbage. Desværre gik tingene ikke Roskildes vej i sidste ende, og vi tabte 10-8.

Søndag mødte vi Helsingør på udebane. Det var en kamp, vi på forhånd vidste, ville blive svær, men drengene var klar til at give den hele armen! Der var meget på spil, og kun en sejr talte. Fra start af knoklede drengene, og af spillet kunne man se, at de virkelig var tændte. Efter formiddagens foursomes var vi bagud 4-2.

Efter frokost gjaldt det så singlematcherne, og her kom vi bragende ud. Desværre gik vi dog kolde til sidst, og vi måtte derfor gå hjem med et nederlag på 13-5 og en tur i 2. division!

1. holdet herrer endte dermed sæsonen på en sidste plads i puljen og spiller derfor i 2. division næste år.

Herrernes 2. hold, 3. division øst:

Matchresultater:

• Lørdag på hjemmebane tabte 2. holdet til Smørum med 0-12
  • Søndag på udebane tabte 2. holdet til Hedeland med 10,5-1,5

2. holdet herrer endte dermed sæsonen på en sidste plads i puljen og spiller derfor i 4. division næste år (så vidt jeg er orienteret, red.).

Herrernes 3. hold, kvalifikationsrækken øst, af Gerhard Klaschka, holdkaptajn:

Konklusionen på året er, at vi bare manglede ET sølle ekstra point mod City Golf i årets første match på hjemmebane for at holdet kunne slutte som nummer et i stedet for den andenplads det blev til – ret bittert, når vi så gerne ville rykke op.

Sæsonen har generelt været fin. Vi har afleveret en håndfuld spillere videre til 2. holdet og fået flere unge juniorer med på holdet. Måske vil det med den flok af dygtige juniorer vi har i klubben være en mulighed at etablere et 4. hold i 2019.

Weekenden bød på et tæt nederlag til Sorø, som på dagen havde marginalerne, mens søndagen gav en knusende 12-0 sejr over Skovbo, hvor mange kampe blev afgjort med tennis cifre som 6-4. Virkelig overbevisende og godt spil.

3. holdet herrer endte dermed sæsonen på en 2. plads i puljen og spiller derfor også i kvalifikationsrækken næste år.

Elitedamerne, 2. division øst, af Andrea Lima, holdkaptajn:

Lørdag spillede damerne på hjemmebane mod København. Holdet bestod af Anne Sofie, Celine, Johanne, Trine og Lena. Banen var atter grøn efter en meget varm sommer, men der skulle alligevel lægges op på fairways. Inden kampen var Roskilde på en 2. plads i puljen efterfulgt af København og Ledreborg. Der blevet kæmpet i alle matches, men København trak sig sejrrigt ud og vandt 5-4 over os.

Søndag spillede vi på udebane mod Værløse. Holdet bestod af Kristine, Celine, Johanne, Trine og Lena.

Banen i Værløse var meget medtaget af sommerens tørke, og vi måtte lægge op på fairways. Inden kampen var vores forbliven i 2. division truet, da både København og Ledreborg havde det samme antal
points som Roskilde. Alle matches var meget tætte, og de fleste gik ud på hul 18. Værløse vandt 5-4.

Til trods for de to nederlag fik vi hjælp fra København, som vandt over Ledreborg. Dermed blev vi nr. 3. i puljen.

Elitedamerne endte dermed sæsonen på en 3. plads i puljen og spiller derfor også i 2. division næste år.

Seniorholdet, 1. division øst, af Jan Birger Nielsen, holdkaptajn:

Roskildes seniorhold spillede lørdag ude mod CGC. Roskilde vandt overbevisende 10-4, og dermed var vi sikre på at blive i 1. division. Om søndagen spillede vi hjemme mod Rungsted. Vi havde en revanche til gode, idet vi tabte stort, da vi spillede på deres hjemmebane. Alle spillere spillede en god gang golf. Roskilde vandt fire singler og delte Mixed Foursome mod et på papiret langt stærkere hold. Resultatet blev 10-4 til Roskilde. En fornem sejr.

Hermed sluttede Roskildes seniorhold på en ”delt 1. plads” med 8 point og kun 2 tabte udekampe. Simon’s havde samme resultat med 8 point og 2 tabte udekampe. Da Simon’s havde en bedre hulspilscore end os blev de dog vinder af puljen og går dermed videre til finalespillet, som afvikles i september.

Holdet har i år bestået af følgende spillere: Dorte Pyll, Else Juul, Ole Daugaard, Ole Haslund, Claus Mølholm, Jan B. Nielsen og Jens Krøis. Reserver: Tutter Blume, Anne-Marie Vinther og René Hungerbühler.

Næste år får holdet tilgang af Kim Lyseen.

Seniorholdet endte dermed sæsonen på en 2. plads i puljen og spiller derfor også i 1. division næste år.

Veteranholdet, 2. division øst:

Matchresultater:

• Lørdag på udebane tabte Veteranholdet til Næstved med 8-6
  • Søndag på hjemmebane vandt Veteranholdet over Hillerød med 11-3

Veteranholdet endte dermed sæsonen på en sidste plads i puljen men fortsætter i 2. division næste år, da der kun er to divisioner i veteranrækken (så vidt jeg er orienteret, red.).