Birdie erstatter Kontoret 1. januar

Fra 1. januar kommer der en ny forpagter i klubbens restaurant. 47-årige Peter Lassen er blevet valgt som den bedste af de seks, der var til samtale med ansættelsesudvalget, og han glæder sig til at få sin daglige gang i klubben og lære medlemmerne at kende.

Peter fortæller, at han i første omgang ikke kommer med de store revolutioner.

”Det havde selvfølgelig været nemmere, hvis det nuværende forpagterpar, Allan og Majken, havde været nogle skvadderhoveder,” siger Peter Lassen med et glimt i øjet og tilføjer straks:

”Men de gode tilbagemeldinger, som Allan og Majken har fået, betyder jo, at jeg kommer til et sted, hvor folk er glade, og det er jo et rigtig godt udgangspunkt. Derfor laver jeg i første omgang også et menukort, der lægger sig meget op af det, I har i forvejen – både omkring mad og priser. Så må vi hen ad vejen se, hvad der skal komme af nye ting. Her må medlemmerne meget gerne spille ind med ønsker og råd,” siger Peter, der bestemt også selv har ideer.

Peter starter dog med at føle klubben og medlemmerne lidt på tænderne – og så tilpasser han maden efter det.

Overraskende besøg på grå dag

”Vi mener, vi har fundet den bedste mand som forpagter – en, der både har forstand på at servere god mad, har forstand på at køre en restaurant og som vi kan mærke brænder for medlemmerne. Så vi glæder os til, Peter starter,” fortæller formand Kim Møller Behrend, der tilføjer:

”Ligesom Peter skal tage godt imod os, når vi kommer i restauranten, så skal vi også tage imod ham. Peter er ikke nogen Allan og Majken, Niels og Sanne, Pia og Flemming eller hvem der ellers har været forpagter i restauranten. Han er Peter – og han gør det på sin egen måde, som vi forhåbentlig også bliver glade for.”

Aftalen med Peter Lassen er på tre år – med mulighed for forlængelse, når den tid kommer.

Det lå ellers ikke lige i kortene, at Peters næste job skulle være i en golfklub, men han blev interesseret, da han så stillingsopslaget og ringede for at høre mere. Og så kunne han ikke dy sig for at køre en tur ud i klubben. Det var en grå, regnfuld og lidt kedelig lørdag i september.

”Jeg havde forestillet mig at komme til en klub uden ret mange mennesker, men jeg må nok sige, at jeg blev overrasket. Parkeringspladsen var proppet og inde i klubhuset havde restauranten masser af gæster og meget travlt. Det havde jeg ikke lige forventet, så det var en meget positiv oplevelse,” siger Peter.

Restaurant Birdie

Peter Lassen har i alt 25 års erfaring som kok, restauratør, køkken- og driftschef, i Danmark, England og Frankrig. Han har været en del i catering- og kantinebranchen, hvor der med Peters ord er ”et rimeligt højt niveau”.

Det fører over til navnet på restauranten, som skifter fra at hedde ”Restaurant Kontoret” til ”Restaurant Birdie”.

”Det er et navn, der i golfsproget antyder et resultat, der er lidt bedre end forventet. Sådan skal det også være i restauranten. Vi er ikke oppe på Michelin-niveau, men maden skal smage godt. Det er det vigtigste.”

Peter bor i Hillerød med sin kone, Junnie, og datteren Ayoe på fire år. Junnie har en baggrund i marketing-branchen, og hun får ikke sin daglige gang i restauranten, men kommer sandsynligvis og giver en hånd med, når der er virkelig travlt. I det daglige fortsætter Maja sammen i køkkenet sammen med Peter.

”Det er altid klubben og medlemmerne, der er ”number one”, men jeg vil også kigge lidt på at lave mad ud af huset. Det kunne fx være frokostordninger for mindre Roskilde-firmaer. På den måde får vi noget at lave hele året rundt,” siger Peter, der også kunne forestille sig forskellige tema-aftener i klubregi, fx med vildt-, fisk- og skaldyr. Alt sammen tilpasset efter, hvad medlemmerne ønsker og bakker op om.

På det ene billede skriver Peter Lassen og formand Kim Møller Behrend under på kontrakten mandag den 27. november.

På det andet billede er Peter fotograferet i køkkenet sammen med det nuværende forpagterpar Allan og Majken, der stopper, når Peter overtager pr. 1. januar.

På det tredje billede er Peter fanget i baren, klar til servering. Men det er altså først i januar, han “får lov”.