Banen inspiceret – første skridt mod ny rating

Så er 18 hullers banen vurderet, målt og vejet og alle data klar til at lægge ind i et program, der i sidste ende får afgørende betydning for, hvor mange ekstra slag alle os golfspillere har på banen – uanset om vi spiller fra 50, 53 eller 58 teestederne.

Mandag den 18. september har tre frivillige under Dansk Golf Union vandret rundt på banen. De har inspiceret alle huller – og det har ikke bare været en gåtur i det gode vejr. De har kigget på afstande, forhindringer, klippehøjder og mange andre ting, og de har drøftet betydningen af banens udformning og sværhed både for lav- og højhandicapspillerne.

Kommer der ændringer, kan det derfor sagtens ske, at den ene gruppe bliver reguleret mere end den anden.

Banedata ind i computeren

Kort fortalt skriver DGU-repræsentanterne alle deres iagttagelser ned i et langt og udførligt excel-ark. Når de kommer hjem, bliver alle disse data lagt ind i et program, og ud af det kommer så nogle nye konverteringstabeller – altså hvor mange ekstra slag, du har på banen ud fra dit handicap, og de præcise tal for, hvor meget du skal op i handicap for at få ekstra slag og hvor meget du skal ned for at få færre slag.

Her kan du se siden med de nuværende konverteringstabeller.

Rigtig mange går og venter med spænding på, hvordan fordelingen af sværhedsgraden på de enkelte huller bliver. I dag opleves fx hul 11 og hul 14 blandt de sværeste, selv om de faktisk ikke er det på den nuværende handicapnøgle. Men hvordan det skal være i fremtiden, det var faktisk ikke formålet med besøget.

Vi bestemmer selv handicapnøglen

”Ratingen af hullerne imellem er noget, I selv bestemmer. Det er ikke derfor, vi er her. Vi kigger på course rating og slope, siger Ole Vagtborg fra udvalget, der selv er medlem af Hedeland Golfklub. De to øvrige, Christian Melholt og Thorleik Nellemann, kommer fra henholdsvis Frederikssund og Furesø, og de er alle tre vant til at tage rundt på besøg i golfklubber på Sjælland.

Generelt synes de rigtig godt om banen her i Roskilde.

”Det er meget velholdt bane med meget forskellige huller. Det er en naturoplevelse at gå rundt på banen. Rigtig mange huller har vand involveret, ikke mindst åer på tværs, som ligger lige i den længde, som mange slår. Derfor skal man tænke sig godt om, når man spiller. Det er bestemt ikke det, man kunne kalde en ”motorvejs-golfbane”, altså én bane hvor det bare gælder om at slå længst mulig,” siger Ole og Christian, der har lagt mærke til, at banens greens generelt er lidt mindre end gennemsnitsstørrelsen i danske golfklubber. Også det giver en ekstra udfordring.

De tre DGU-repræsentanter brugte selvfølgelig lidt ekstra tid på de huller, der er blevet lavet om siden sidste rating. Det vil sige ikke mindst hul 11, hvor 58-teestedet er flyttet ud mellem søerne, men også hul 14 og 17, hvor der er kommet nye teesteder.

Vurderinger for elite- og bogeyspilleren

Hvad betyder course rating og slope så?

Banens Course Rating måler banens sværhedsgrad for en såkaldt scratchspiller (en elitespiller i handicap 0) og udtrykker denne som en forventet score under normale forhold.

Slope Rating er et udtryk for en relative sværhedsgrad for en bogeyspiller i forhold til en scratchspiller. En bogeyspiller er lidt forenklet sagt en spiller som i snit scorer bogey på alle huller – altså et slag mere end hullets par. En given bane kan således opleves som vanskeligere for en bogeyspiller end en anden bane, mens de samme baner opleves som havende samme sværhedsgrad for en scratchspiller. Det vil blive udtrykt i en højere slopeværdi for den “sværere” bane.

Course rating er primært en vurdering af, hvor lange hullerne på banen er i forhold til deres par.
Slope tager således højde for hvor brede eller smalle fairways er, om der er generende træer, vandhuller, bakker, og alt det andet som eliten normalt spiller udenom, og som almindelige spillere jævnligt generes af eller havner i.

Resultatet af DGU-repræsentanternes arbejde kommer i løbet af nogle uger, hvorefter klubbens baneudvalg skal tage stilling til, hvordan den fremtidige handicapnøgle skal være.