Kom og se fiskehuset i golfklubben lørdag den 1. oktober

2016-09 Fisk klækkehuset 1Roskilde og Omegns Lystfiskerklub (ROLK) har de sidste 4-5 år haft et særligt klækkehus i bygningen, der også huser vores toilet mellem hul 3 og hul 4.

Lørdag den 1. oktober kl. 10-12 er alle medlemmer af golfklubben indbudt til at komme ind og få et indblik i den spændende verden, der gemmer sig bag den røde skydedør.

Og det er faktisk ret spændende, det der foregår derinde. I 2015 blev der skabt ca. 140.000 små fisk i ”klækkehuset”.

Kommer tilbage for at gyde

Det er også ROLK, der har sørget for, at Gedebækrenden, der til hverdag sluger en masse af vores golfbolde, er blevet renset op for grene og andet skidt – og i øvrigt rummer massevis af ørreder. Det tænker du nok ikke på, når du griber fiskestangen for at lede efter en bold, men der er faktisk sat masser af ørreder ud i åløbet, og de kommer ca. hvert andet år tilbage i åen for at gyde.

Uffe Clemmensen, der er formand for ROLK, er en af dem, der byder velkommen til det åbne hus. Her fortæller han om processen:

– Vores arbejde i klækkehuset har stor betydning for ørredbestanden i Roskilde Fjord. Huset fungerer som en ”gydekasse”, hvor vi om efteråret stryger fiskene og lægger dem i klækkebakkerne. Til foråret har vi mange tusinde små fisk. En stor del af disse transporterer vi til et professionelt klækkeri i Kolding, og vi får dem så tilbage i slutningen af september som halvårsfisk. De skal herefter sættes ud.

Lørdag den 1. oktober kl. 10.12 bliver der både mulighed for at se fisk og høre hele succeshistorien om Gedebækrenden, der er gået fra at være en å med hundestejler til et selvproducerende ørredåløb. Alle er velkomne.

– Vi er rigtig glade for vores klækkehus og vores beliggenhed meget tæt på Gedevadrenden, men det er også et godt ”ægteskab” for Roskilde Golf Klub, der både får renset åen op og også får en grøn og miljørigtig profil, siger Uffe Clemmensen.

Roskilde og Omegns Lystfiskerklub ROLK arbejder bl.a. for at få skabt en bæredygtig natur og fremme en naturlig fiskebestand i vores fjorde og vandløb.

Du kan læse mere på www.rolk.dk.