Ny forpagter starter i golfklubben 1. januar

Der var fokus på god mad og et godt klubliv, da ikke færre end syv bød på at blive klubbens nye forpagter.

Allan Jensen hedder vinderen – og han er lokalkendt på mere end én måde. Dels har han lavet mad i Roskilde i stort set hele hans kokkeliv, dels er han også selv medlem af golfklubben.

Det er dog ikke Allans golfspil, der har gjort ham egnet til at overtage restauranten. Tværtimod har han været involveret i et tæt udskilningsløb, hvor han undervejs både har været til almindelige jobsamtaler, men også har skullet bevise sin faglige kunnen.

To samtaler og et måltid

– Det har betydet meget for os at finde en forpagter, der på den ene side kan være med til at skabe et godt klubliv og på den anden side kan levere rigtig god mad til rimelige priser – både for unge og gamle. Vi er gået grundigt til værks, så udover to samtalerunder blev de fem bedste kandidater også bedt om at servere deres versioner af den samme ret, fortæller formand Kim Møller Behrend, der også havde bestyrelseskollegerne Brian Harder og Torben Madsen med i ansættelsesudvalget.

Derudover var kokken Henrik Hansen fra Restaurant Sallie’s i Glostrup tilknyttet som konsulent. Henrik Hansens søn spiller her i Roskilde Golf Klub.

Den nye forpagter, Allan Jensen, har mange års erfaring med at lave mad i Roskilde. Han kommer direkte fra jobbet som chefen for Roskilde Kommunes kantine på rådhuset, før var han tilknyttet Roskilde Amt også på Køgevej og endnu før forpagtede han Odd Fellow Palæet ved siden af domkirken sammen med sin kone, Majken. Hun har i øvrigt også erfaring med servering i Hedeland Golfklub.

Majken arbejder i dag som køkkenchef hos Danmarks Miljøundersøgelser ved Risø, men hun følger også Allan på sidelinjen, så også Majken vil vi komme til at møde efter 1. januar.

Allan Jensen afløser Pia Klingemann og Flemming Haahr Larsen, der har haft ”Restaurant Caddie og Co” siden 2013. Pia var også med i opløbet om den nye forpagtning.

– Vi kunne godt have valgt at forlænge den nuværende forpagtningsaftale, men vi besluttede på et tidligt tidspunkt, at vi ville finde den bedste løsning for klubben via en udbudsrunde, hvor den nuværende forpagter også kunne være med, fortæller Kim Møller Behrend, der tilføjer:

– Restauranten er først og fremmest for medlemmerne. Gæster er naturligvis velkomne, men det har været vigtigt for os at finde en forpagter, der kan gøre os som medlemmer tilfredse. Men vi er jo også 1500 medlemmer plus greenfeespillere. Det bliver et job med mange timer i, men forhåbentlig bliver vi alle glade for Allan. I ansættelsesudvalget var vi i hvert fald ikke i tvivl.

Den hemmelige ret

2015-12 RGK - formand og ny kok 1Og hvad var det så for en ret, kandidaterne skulle servere for at overbevise ansættelsesudvalget og deres konsulent? Det var såmænd gammeldags oksesteg, hvor Allans version tog kegler.

Der bliver dog plads til både gammeldags, moderne og udenlandsk mad i den nye restaurant – gerne meget varieret. Allan Jensen lægger op til hyppige møder for at evaluere, og han prøver gerne nye ideer af. Der vil komme god mad i både café- og restaurantstil, og hvem ved? Måske bliver der også mulighed for at tage en portion med hjem til aftensmaden?

Menu og åbningstider bliver offentliggjort senere – men der bliver ikke mindre åbent end i dag. Restauranten kommer også til at være åben stort set hele året rundt.

Der bliver sendt en pressemeddelelse ud om den nye forpagtningsaftale. I den står der bl.a., at den nye forpagter vil stå på hovedet for medlemmerne i Roskilde Golf Klub. Der blev i den forbindelse taget et foto af Allan, hvor han allerede på dagen for kontraktunderskrivelsen forsøger at leve op til det ry. Det foto skal I ikke snydes for…