Stor opbakning til ordens- og etiketteregler

Det skal være en god oplevelse at komme i Roskilde Golf Klub. Vi vil gerne have, at alle behandler hinanden, som man gerne selv vil behandles. Der skal være plads til alle – og alle skal være trygge ved at komme i klubben.

Det var grundstenen i den gennemgang af de nye ordens- og etiketteregler, som formand Kim Møller Behrend stod for tirsdag aften ved et velbesøgt medlemsmøde i klubhuset.

Kim gennemgik de nye regler fra ende til anden – efter først at have fortalt om alle de mange input, som medlemmerne på forskellig vis giver i løbet af året. Og enden på det hele blev, at ingen af mødedeltagerne kom med synspunkter, der talte imod reglerne, heller ikke om det nye forbud mod rygning indendørs, der bliver gennemført fra 1. januar.

Der var med andre ord stor opbakning til de nye ordens- og etiketteregler.

Rygning var på forhånd det emne, der kunne opstå debat omkring, men det skete ikke. Dermed er det snart slut med rygerrummet direkte i tilknytning til klubhuset. Det er dog sådan, at rygerne samtidig er inviteret med til sammen med klubbens byggeudvalg at komme med løsningsforslag, hvis det nuværende rygerum skal erstattes med noget andet.

I ordens- og etikettereglerne er der udover rygning ikke andre ting, der afviger væsentligt fra praksis i dag. Der er dog en særlig præcisering af alkohol også på baggrund af medlemshenvendelser.

– Vi vil gerne hen til en kultur, hvor alkohol ikke tager overhånd, men vi forbyder ikke alkohol. Det er en del af vores klub, at vi kan nyde både en kop øl, kaffe eller sodavand i klubhuset, og har vi drukket en for meget til at kunne køre, så skal vi kunne sige til hinanden: ”Skal vi ikke splejse til en taxa”, sagde Kim Møller Behrend om det punkt i de nye regler, der omtaler forbud mod ”overdreven indtagelse af alkohol”.

– Vi vægter det sociale højt, så det er helt i overensstemmelse med vores dna, at man kan mødes i klubben også uden nødvendigvis at skulle spille golf hver gang. Men vi er også en forening, som har som målsætning at udbrede kendskabet til golf, og både ung og gammel skal kunne føle sig trygge ved at komme i klubben, sagde Kim.

Herunder kan du læse de nye ordens- og etiketteregler, der ikke er en forbudsliste, men skrevet på en sådan måde, at de forhåbentlig motiverer til efterlevelse og med formandens ord giver ”incitament til eftertænksomhed” og sørger for, at vi alle tager hensyn til omgivelserne.

Nedslagsmærker – et stort problem

Enkelte havde opklarende spørgsmål, men de fleste bemærkninger kom faktisk om et sørgeligt altid aktuelt emne, nemlig opretning af nedslagsmærker, hvor flere kom med opfordringer til hele medlemsskaren om at hjælpe med at holde banen og især greens gode ved at rette nedslagsmærker op.

– Det er fuldstændig rigtigt, at det er et problem, som vi meget gerne vil have, at alle tager del i at få løst, så jeg tænker, at vi måske igen skulle indføre den ordning, som vi også tidligere har brugt, nemlig at medlemmer hver især – afhængig af deres medlemsnummer – får et særligt ansvar for en af de 18 greens på banen. Man skal selvfølgelig altid rette sine egne nedslagsmærker op, men på ens egen green har man desuden et ansvar for at rette alle mærker op, når man kommer forbi. Det var en ordning, som tidligere fungerede fint, så den kan vi genoplive, sagde Brian Harder fra bestyrelsen og baneudvalget efter mødet.

Summasummarum: Det virkede som om, at de fremmødte næsten 100 medlemmer var meget tilfredse med de nye regler, også omkring rygning. Men det kan være, at rygerne og byggeudvalget finder en særlig løsning, så det også i fremtiden bliver muligt at ryge i læ eller under tag.

Her kan du læse de nye ordens- og etiketteregler, der formelt træder i kraft pr. 1. januar.