Bekæmper sygdom og nedslagsmærker

Greens i Roskilde Golf Klub er stadig gode, og har sådan set været det hele året. Men der skal konstant arbejdes på det, og her fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt om de specielle udfordringer med en særlig svampesygdom, samt hvorfor det lige nu er ekstra vigtigt at rette nedslagsmærker.

– Rigtig mange golfklubber både i Danmark og i udlandet kæmper med forskellige svampesygdomme. En af de mest aggressive er den, der bliver kaldt ”dollarspot”, og den har vi desværre også hos os i Roskilde. Vi har imidlertid gjort rigtig meget for at holde den i ave. Der findes ingen godkendte kemikalier til at nedkæmpe den, så vi har i stedet gjort det, at vi har taget hele blokke med sygdomsramt græs op af greens og erstattet med nyt græs. Det har vi gjort løbende hen over året, siger Nick.

2016-10-rgk-svamp-dollarspotDet har specielt været galt på hul 17 her i sensommeren. Problemet med denne svampesygdom er, at den kan blive overført fra green til green via spillernes sko eller via greenkeepernes maskiner.

– Derfor er der fx eksempler på, at man i Holland lader spillerne træde op i noget vand både før og efter green for ikke at sprede smitten, siger Nick og tilføjer:

– Så langt har vi ikke tænkt os at gå her, men vi holder meget øje med disse svampesygdomme, for også her i Danmark er vi ramt af, at vintrene ikke længere er så kolde, og derfor er der flere svampesygdomme, der overlever vinteren end før i tiden.

Nick slår samtidig igen et slag for, at alle retter nedslagsmærker op.

– I et nedslagsmærke visner græsset, og så har svampesygdomme nemmere ved at få fat. Og nedslagsmærkerne er specielt slemme forår og efterår, hvor det er fugtigt.

På klubbens Facebookgruppe ”Roskilde Golf Klub – fra medlem til medlem” bakker Anne Planch op om det med nedslagsmærkerne. Hun har skrevet:

”Tirsdag d. 25 oktober var vi to der gik ud kl. 15.00, fantastisk vejr. Undervejs rettede vi mange nedslagsmærker op…. på hul 6 over 20 stk. Æv. Husk det fremover”.

Opfordringen er hermed givet videre. Ikke oprettede nedslagsmærker er både til gene for de næste, der skal putte og kan altså også give sygdom i greens, som det er svært at komme af med.

Nick Bosholdt kan ikke sige med sikkerhed, hvornår, vi skal over til vintergreens. Men sommergreens bliver altså lukket og erstattet med vintergreens på et tidspunkt. Planen for vinterbanen er ved at blive lagt.

Men indtil videre kan vi altså spille videre på de store og gode greens.

2016-10-rgk-svamp-udskiftning