Gode vilkår for at være frivillig i Roskilde Golf Klub – flere er velkomne

Roskilde Golf Klub består kun, hvis mange bidrager til at drive klubben og dens aktiviteter, og bestyrelsen vil meget gerne have, at endnu flere får lyst til at være med. Så har du noget at bidrage med, så giv endelig et praj. Vi har udvalg og aktiviteter, der dækker det meste, men vi har også områder, hvor vi mangler nogle frivillige, så klubben kan blive endnu bedre for alle medlemmer.

Du kan kontakte sekretariatet eller en fra bestyrelsen, hvis du gerne vil hjælpe og/eller har en idé. Du kan også se, hvem der sidder i alle klubbens udvalg og klubber i klubben. Find dem alle sammen under “Kontakt”.

Men hvad vil det egentlig sige at være frivillig i Roskilde Golf Klub? Det har bestyrelsen ønsket nogle retningslinjer for, og det kan du læse mere om herunder.

”I dag er der noget forskellige og lidt diffuse aftaler om ”vilkårene” for at være frivillig i klubben. Det er nødvendigt, at have en samlet fælles holdning til vilkårene for frivillig indsats i klubben for at sikre flere deltagere i indsatserne fremadrettet”, fortæller klubbens daglige leder, Anders Schnack.

Derfor har bestyrelsen udarbejdet en lille præsentation, som indeholder:

• Organisationsplan
  • Formål og mål for det frivillige arbejde
  • Rammerne for det frivillige arbejde
  • Hvad er et udvalg og en ”klub i klubben”, forkortet kaldet “KiK”?

Her kan du se organisering og politikker for det frivillige arbejde.

Desuden har bestyrelsen sat nogle rammer for, hvad klubben kan tilbyde de frivillige, som jo yder et frivilligt og ulønnet stykke arbejder til glæde for os alle sammen.

Klubben tilbyder de frivillige:

• Mulighed for at møde en masse dejlige mennesker og være med til at styrke aktiviteterne i klubben
  • I foråret holdes et arrangement for alle formænd for udvalg og klubber i klubben, hvor hvert udvalg/KiK fortæller om deres planer for sæsonen
  • Ved sæsonafslutningen holdes et ”Tak for hjælpen” arrangement, hvor alle udvalg/KiK er inviteret til hygge og en god snak om klubben og det frivillige arbejde
  • Hvert udvalg/KiK får et rådighedsbeløb svarende til 500 kr. pr. udvalgsmedlem. Det enkelte udvalg/KiK kan så beslutte, hvordan disse penge skal bruges – evt. bespisning i forbindelse med udvalgets arbejde, SGO kort, klubtrøjer o.a. Tilskud skal som udgangspunkt bruges i klubben

”Rigtig mange frivillige får i dag begrænset tak, påskønnelse og anerkendelse for indsatsen – andre har traditioner for mere ”påskønnelse”. Derfor vil mange opleve klubbens tilbud som en dejlig nyhed, mens få frivillige måske vil tænke, at det da ikke er noget særligt”, lyder det fra leder Anders Schnack, der tilføjer:

”Det er vigtigt, at de enkelte udvalg beslutter på hvilken måde, man ønsker at anvende de 500 kr. pr frivillig, som der budgetteres med. Desuden er det vigtigt, at sekretariatet har registreret udvalgets medlemmer og organisering i GolfBox”.

Bestyrelsen har besluttet, at alle udvalg og klubber i klubben skal have organiseret sig med en formand, en budgetansvarlig (sekretariatets og kassererens kontaktperson i budgetfasen) og en informationsansvarlig, (Informationsudvalgets kontaktperson i udvalget / KiK’en). For små udvalg og klubben i klubben kan der selvfølgelig være sammenfald mellem de nævnte tre funktioner.