Greens i Roskilde med i nordisk forsøg

Hvordan skal en green behandles om efteråret og om vinteren for at den er bedst mulig klar til forår? Det er nogle forskere på nordisk plan i gang med at finde ud af, og Danmarks Golf Union har i Danmark udpeget Roskilde Golf Klub, som nu er sammen med baner i Sverige, Norge, Finland og Island om et forsøg i den kommende vinter.

Der er kun udvalgt baner med greenkeepere, der har særlig godt styr på alt det faglige i forhold til pleje, græssorter og gødning, så i udvælgelsen ligger der også en ros til vores chefgreenkeeper, Nick Bosholdt og hans stab af greenkeepere.

Det er en hel videnskab at holde styr på græsarter og gødningstyper, samt ikke mindst hvor meget der skal bruges.

2016-04 RGK Banepleje 04”Vi har specielt én græsplante, som er ekstra fremherskende men som alle golfbaner gerne vil af med på greens. Den sætter små, hvide blomster og gør greens langsommere. Græssorten kommer imidlertid tidligere op end andre græssorter og kan klare sig med mindre vand, så den er umulig helt at undgå. På baner med rigtig gode greens er der omkring 20 procent af denne græstype, mens andre er oppe på at have 60 procent, så det er en kamp at få den nedbragt”, fortæller chefgreenkeeper Nick Bosholdt.

Forsøget går ud på, at én bestemt green på banen bliver udvalgt til at få særlig pleje i løbet af efteråret og vinteren. Greenen bliver opdelt i flere områder, der får hver sin behandling, og så skal der løbende ske registreringer af, hvordan behandlingen virker.

”Der er en enkelt lille hage ved forsøget, og det er, at man ikke samtidig må sprøjte mod svamp. Derfor har vi valgt, at forsøget hos os kommer til at foregå på par 3 banen, enten på hul 1 eller 9, som er greens der svarer til greens på den store bane”, siger Nick Bosholdt.

Forsøgsresultaterne skal løbende sendes til Norge, og i foråret 2017 skal Roskilde så være vært for et seminar, hvor forskerne kommer og ser resultatet.

Her kan du se Roskilde Golf Klubs greenkeepere.