Beretning fra en fantastisk fugletur på banen

Onsdag d. 25. maj kl. 20 samledes ca. 85 fugleinteresserede foran klubhuset, hvor vi blev budt velkommen af Jan Eriksen (tidligere formand for klubben) og Henning Nordstrøm (skolelærer og naturvejleder). Begge har de siden deres tidligste barndom interesseret sig for fugle, og på denne dejlige aften, der var lun som en sommeraften, delte de for fjerde gang ud af deres store viden om fuglene og naturen på golfbanen. Vi gik med uret rundt på banen, idet vi startede på par 3 banen og sluttede på hul 15, da solen var gået ned og køligheden satte ind.

Undervejs blev vi introduceret for 34 forskellige fuglearter ud af de ikke mindre end 120 arter, som er registreret på golfbanen. På siden “Geografi og natur på banen” kan man klikke ind og finde en oversigt over de 120 arter. Se under fanen “Fuglearter på golfbanen”.

85 mennesker, som småsnakkende slentrer af sted, kan de overhovedet høre en fuglestemme? Ja, for så snart Jan eller Henning standsede op for at lytte og fortælle, var der stor opmærksomhed, og aftenens observationer blev krydret med sjove og interessante fortællinger om fugle- og dyreadfærd.

2016-05 Nattergaletur 2Hennings lokkemiddel

Vi oplevede et par rågeunger, som løb skrigende efter en forælder for at tigge mad, vi så gøgen flyve henover fairway, mens Henning imiterede gøgekukken for at lokke den tilbage. Rundt om hørte vi rødstjærten og gærdesmutten, og i det fjerneste hjørne på teestedet til hul 5 en kærsanger, som imiterer andre fuglestemmer. Da den tilbringer det meste af sin tid i Afrika, er det afrikanske fugle, den efterligner. Mest bemærkelsesværdig var græshoppesangeren, som Jan og Henning ikke tidligere har hørt på golfbanen.

Hernede fremviste Henning en østersskal, som han havde fundet i grøften. Den er et vidnesbyrd om, at fjorden engang har strakt sig helt ind til golfbanen og at vi her befinder os blot 2½ meter over havoverfladen.

Ved Gedevadgården (greenkeepergården) så vi bysvalerne, som har rede i nogle huller oppe under taget. Vi så også et par landsvaler og fik forklaret, hvordan man kender forskel på de to. Senere så vi enkelte mursejlere, som ligner, men ikke er svaler. De både spiser, sover og parrer sig i luften.

Men det handlede ikke kun om fuglene. I bygningen, som også rummer toilettet, ved siden af grusvejen, foregår der noget, som nok er ukendt for de fleste. Her arbejder lystfiskere med at udklække smolt. Smolt er de små ørreder, som er resultatet af befrugtede ørredæg. Når de små ørreder er et år gamle, sættes de ud i bække og åer, bl.a. i Gedevadsrenden. Vi har vist alle bemærket, at Gedevadsrenden er blevet renset op og udvidet, ligesom der er anbragt store sten rundt omkring i bækken. Formålet er at forbedre levevilkårene for ørrederne og deres afkom.

Heksering, hejre og fiskeørn

I en stor heksering i roughen på hul 4 fandt Henning en hvidlig lamelsvamp, som hedder vårmusseron. Det er en delikat spiselig svamp, som selvfølgelig kan forveksles med giftige af slagsen. Vi fik også forklaringen på, hvordan hekseringene opstår og vokser i kraft af svampenes mycelier under jorden, som danner kvælstof, hvorfor græsset netop der, bliver grønt og frodigt.

Tilbage til fuglene. I sivene omkring søerne hørte vi rørsangerens vedvarende knitren, og fik historien om søernes oprindelse som spildevandsbassiner. Nu rummer søerne mange fisk, som sprang op efter de store mængder af insekter, som står tæt over vandoverfladen. Over søerne ses jævnligt både hejre og fiskeørn.

Over hele banen hørte vi gulspurven, som med sit si-si-si-si-si-si-sy, siddende i toppen af en busk eller et træ tæller til syv og er helt umiskendelig.

2016-05 Nattergaletur 3Nattergalen blev også fundet

Vi hørte også en anden af de mest almindelige fugle nemlig gransangeren, som siger tjif-tjaf-tjif tjaf i et væk. For vores eget vedkommende fik vi opklaret, hvad det er for en fugl, som i hegnet mellem hul 12 og hul 18 synger en lille kort strofe, undertiden mens den flyver fra busk til busk. Det er tornsangeren, og fænomenet kaldes sangflugt.

Den helt store sangoplevelse var dog nattergalen, som kan høres mange steder på banen, men som er særlig talrig og høres helt tæt på, når man er i nærheden af Rørmosen på hullerne 11, 12 og 15. De svigtede heller ikke denne aften og med nattergalens kraftfulde stemme i ørerne rundede vi turen af og vendte tilbage til klubhuset, hvor Restaurant Kontoret serverede kaffe/ the og dertil store stykker drømmekage på klubbens regning. Her var der mulighed for at stille spørgsmål og samle op på aftenens oplevelser og give et velfortjent applaus til Jan og Henning, hvis entusiasme og glæde ved naturen ikke kunne undgå at smitte af på os alle. Vi takker endnu engang og glæder os til næste år.

Jens og Lene Krøyer

Billederne er taget af Jens og Lene Krøyer samt Inge Sandvad.